Bruklassevurdering

En bruklassevurdering er å beregne og vurdere maksimalt tillatt trafikklast for en eksisterende bru. Ved usikkerhet om bruas bæreevne kan vi utføre en bruklassevurdering. Når vi utfører en bruklassifisering gjør vi dette iht. håndbok R412.

Bruksklasse

Bruksklasse er betegnelsen for de vekter som de forskjellige veiene tillates for. Bruklassen forkortes “Bk“ og etterfølges av et tall, for eksempel Bk10 og Bk8. Den angir største tillatte aksellast, last fra akselkombinasjoner og totalvekt avhengig av avstanden mellom akslene.

Endring av bruksklasse

I noen tilfeller økes kravene for en vei til å kunne ta tyngre kjøretøy og det er da viktig at brua kan ta de samme lastene. Som for eksempel med tømmertransport blir kjøretøyene større og da er viktig at brua tåler dette. Da kan det i noen tilfeller være nødvendig å utføre en bruklassevurdering for å finne ut om brua kan endres til en tyngre bruksklasse.

Tømmertransport

Et vanlig tømmervogntog er bygd for 24 meter lengde og 60 tonn totalvekt, noe som tilsier en bruksklasse Bk10/60t. Det er mange bruer rundt om i Norge som enda ikke har blitt oppgradert fra Bk10/50t til Bk10/60t. Et vogntog med totalvekt på 40 tonn må kjøre dobbelt så mange turer som et med totalvekt på 60 tonn, for å få med seg like mye last. Dette fører til større klimagassutslipp, større transportkostnader og samlet sett større slitasje på veien. Les mer om tømmertransport situasjonen på Allskog sine nettsider, www.allskog.no/transport. *

*Sitert fra https://www.allskog.no/transport (08.06.18)
I avsnittene over blir det referert til Statens vegvesens “Håndbok R412 – Bruklassifisering”